دستورالعمل اجرايي راهبران آموزشي و تربيتي مدارس روستايي و كلاس هاي چند پايه
شيوه اجرا:
مقدمه :
به منظور بهبود مديريت و تسهيل امر نظارت و راهنمايي بر فعاليت هاي آموزشي و پرورشي ، اداري و منابع مالي مدارس روستايي و عشايري و مرزي داراي كلاس هاي چند پايه ، افرادي توانمندبه عنوان راهبر آموزشي و تربيتي ( راهنماي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدارس روستايي و كلاس هاي چند پايه ) در مناطقي كه فاقد مجتمع هاي آموزشي و پرورشي روستايي و عشايري مي باشند ، تخصيص مي يابد تا فرآيند آموزش و يادگيري مدارس را هدايت ، نظارت و راهبري نمايند . اين افراد با توجه به شرايط ، از بين مشمولين طرح طبقه بندي معلمان كشور انتخاب مي شوند.
تعریف:
راهبر آموزشي و تربيتي (راهنماي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدارس روستايي وكلاس هاي چند پايه ) نيروي رسمي وپيماني آموزش و پرورش است كه ضمن برخورداري از شايستگي ها و صلاحيتهاي دانشي و مهارتي روزآمد ، هدايت، راهبري و نظارت بر فرآيندهاي آموزشي و پرورشي را از طريق بهره گيري از شيوه ها و روشهاي مناسب با تمركز بر فعاليت مدارس، مديران، معلمان وساير كاركنان در جهت دستیابی به تعالي مديريت آموزشگاهي و رشد و بالندگي حرفه اي كاركنان در راستاي تسهيل تحقق اهداف آموزشي و پرورشي بر عهده دارد.
الف) اهداف
1-ارتقاي كيفي امور آموزشي و پرورشي در مدارس مورد نظر
2 - ارتقاي سطح مهارت هاي حرفه اي معلمان و تبادل تجربيات آموزشي و پرورشي
3- جلوگيري از افت تحصيلي دانش آموزان با ارائه خدمات مشاوره اي و راهبري آموزشي
4-كاهش فاصله سطح علمي دانش آموزان و رسيدن به سطح ميانگين منطقه اي
ب) وظایف:
- بازديد ماهانه حداقل يكبار از هرمدرسه حوزه تحت نظارت خود
- بررسي طرح درس، نحوه تدریس معلمان و برنامه هفتگي مدرسه و تعيين نقاط قوت وضعف معلم و ارائه راهنماييهاي لازم به معلم مربوطه
- نیاز سنجی و تعیین اولویت های آموزشی معلمان تحت پوشش و اعلام آنها به اداره متبوع
- حضور در شورای آموزگاران هر یک از مدارس تحت پوشش حداقل سه بار در طول سال تحصیلی و ارائه گزارش به اداره متبوع .
- هدایت معلمان در زمینه استفاده از روشهاي نوين آموزشی با تاكيد بر روشهاي تلفیقي در كلاسهاي چندپايه
- پیگیری اقدامات معلمان و مدرسه در زمینه شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه و دارای اختلالات یادگیری - نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و انجام راهنمایی های لازم با بهره گیری از روش های نوین.
- پیشنهاد سازوکارهای مناسب برای ترغیب و تشویق معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش به اداره متبوع.
- نظارت بر فرایندپيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان و تهيه و ارائه گزارشهاي تحليلي در اين زمينه
- تهيه ، اجرا و هدايت برنامه هاي اقدام پژوهي و درس پژوهي در مدارس تحت پوشش در جهت تقويت و بهبود سطح آموزشي و تربيتي مدارس
- ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره ی آموزشی و تربیتی به معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش .
- نظارت براجراي مناسب برنامه درسي درطول سال تحصيلي، متناسب باتقويم اجرايي.و فراهم نمودن زمينه ارتقاء بهره وري مدارس
-ايجاد زمينه تعامل و ارتباط بين معلمين و اداره آموزش و پرورش و انعكاس به موقع مشكلات آموزشي و پرورشي و ايمني به اداره متبوع به منظور پيشگيري از هر گونه حادثه
- آشنا نمودن معلمين با شرح وظايف معلمي و تلاش در خصوص حل مشكلات آموزشي و پرورشي به منظور رعايت ضوابط و مقررات موجود
-نظارت بر ساماندهي مناسب نيروي انساني به منظور تامين مناسب و به موقع معلم براي كلاس هاي درس حوزه ماموريت
-هماهنگي و جلب مشاركت مسئولان محلي ( بخشداران ، دهياران ، شوراي اسلامي و...) به منظور مساعدت درتهيه امكانات رفاهي معلمان در حد مقدورات (مسكن و...)
-ارزشيابي مديران و معلمان مدارس تحت پوشش
تذكرمهم: از آنجاييكه انجام وظايف تعيين شده ، نياز به صرف وقت و تلاش مداوم راهبران آموزشي و تربيتي (راهنماي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدارس روستايي وكلاس هاي چند پايه ) دارد ، ضروري است مسئولين محترم منطقه از ارجاع امور غير مرتبط با وظايف ايشان جدا خودداري نمايند.
ج) شرایط ، ویژگی ها و نحوه ی انتخاب :
- راهبران آموزشی و تربیتی از بين معلمان ، مديران و معاونين مدارس داراي شرايط از طريق سازوكارهاي ذيل، توسط اداره آموزش و پرورش ناحیه/ منطقه/ شهرستان انتخاب و منصوب می گردند.
شرایط عمومی و اختصاصی :
1- دارابودن شرايط عمومي احراز مديريت مدارس( واحدهاي عملياتي ) مطابق دستورالعمل اجرايي نحوه انتخاب و انتصاب مديران ، مصوبه ششصد وهفتادوسومين جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش مورخ 22/1/81 واصلاحات بعدي آن و ساير ضوابط و مقررات و الزاما ازبين آموزگاران ، مديران و معاونان و كارشناسان دوره ابتدايي
2- داشتن مدرك تحصيلي کارشناسی ارشد در رشته هاي تحصيلي مرتبط ( به ترتيب اولويت آموزش ابتدايي، شاخه هاي علوم تربيتي ، مشاوره و راهنمايي ، روانشناسي) و شاغل به خدمت در دوره ابتدايي
*چنانچه در منطقه اي افراد واجد شرايط بند 2 وجود نداشته باشد ، كميته انتخاب راهبران آموزشي و تربيتي مي تواند از داوطلبان داراي مدارك تحصيلي کارشناسی در رشته هاي مذكور كه داراي حداقل پنج سال سابقه مدیریت در مدارس ابتدایی باشند، ثبت نام به عمل آورد.
3- داشتن حداقل10 سال سابقه خدمت (5 سال آن تدريس دركلاس هاي چند پايه دوره ابتدايي)
در شرایط برابر، اولويت انتخاب با افراد داراي شرايط زير مي باشد:
1- بومی بودن و آشنايي كامل با منطقه ماموريت
2- سابقه تدریس بیشتر در کلاس های چند پایه
3- اخذ رتبه اول تا سوم در جشنواره الگوهای برتر تدریس ، درس پژوهي و اقدام پژوهي
4- داشتن سابقه مدیریت یا معاونت مدارس
5- داشتن پژوهش و تالیف در موضوعات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی
6- تحصيلات بالاتر در رشته هاي فوق الذكر
ویژگی ها :
- توانایی برقراری ارتباط و نفوذ در دیگران و مقبولیت و محبوبیت اجتماعی
- مهارت تدریس و راهنمایی افراد در زمینه راههای جدید و پیشرفته برای انجام امور و ایجاد انگیزه در افراد
- توانایی در استفاده از فن آوری های نوین
- توانایی شناخت واستفاده از ابزار و وسایل آموزشی
- توانایی تجزیه و تحلیل موضوع و درک موقعیت و شرایط محیطی
- توانايي برگزاري دوره هاي آموزشي ضمن خدمت مورد نياز معلمان كلاس هاي چند پايه
نحوه ی انتخاب :
به منظور نظارت بر فرايند انتخاب راهبران آموزشي و تربيتي، در هر منطقه آموزشي کارگروهی متشكل از افراد زير تحت نظارت و هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان تشكيل مي گردد :
1- رئيس اداره آموزش و پرورش ناحيه/منطقه/شهرستان
2- معاون آموزش ابتدايي يا معاون آموزشي(در مناطقي كه معاون آموزش ابتدايي وجود ندارد.)
3- کارشناس مسئول / کارشناس آموزش ابتدایی
4- کارشناس مسئول / کارشناس تکنولوژی و گروههاي آموزشي
5- کارشناس مسئول / کارشناس ارزیابی عملکرد
6- كارشناس مسئول امور اداري
7- كارشناس مسئول مشاوره
8- كارشناس مسئول حراست
*دراستان هايي كه داراي ادارات مستقل عشايري مي باشند يك نفر به عنوان نماينده عشاير در كارگروه شركت مي نمايد.
وظايف کارگروه انتخاب راهبران آموزشي و تربيتي:
- تعیین سیاست های اجرایی نحوه انتخاب راهبران آموزشی و تربیتی
- تعيين مدارس و محدوده ها وتعداد راهبران آموزشي و تربيتي مورد نياز منطقه و نحوه سازماندهي آنان(بر اساس شرايط و ضوابط آيين نامه )
- هدایت و نظارت بر انتخاب راهبران آموزشی و تربیتی
- ارائه گزارش عملکرد به اداره كل آموزش و پرورش استان
- رسیدگی به شكايات و اعتراضات داوطلبان
فرآیند انتخاب و انتصاب راهبران آموزشی و تربیتی:
الف- ابلاغ شيوه نامه راهبران آموزشي و تربيتي به مدارس تابعه تا 25 مرداد ماه 95
- فراخوان واطلاع رسانی به موقع جهت آگاهي معلمان واجد شرايط در خصوص نحوه انتخاب راهبران آموزشي و تربیتی
ب- ثبت نام از داوطلبان ظرف مدت 15 روز و بررسي سوابق متقاضيان ، حداكثر تا هفته اول شهريورماه95
- برگزاري آزمون سنجش صلاحيت علمي – مهارتي داوطلبان تا 20 شهريورماه 95
- اعلام اسامی واجدین شرایط به تعداد دو برابر ظرفیت جهت شرکت در مصاحبه، پس از اخذ استعلام از مراجع ذیربط وانجام مصاحبه حضوری از داوطلبان و اعلام نتيجه به کارگروه و صدور ابلاغ تا 25 شهريورماه 95.
تذكر: انتخاب راهبران آموزشي و تربيتي مورد نياز براساس نتایج مصاحبه وامتیازات فضلی صورت می پذيرد. چنانچه در منطقه اي تعداد متقاضيان كمتر يا برابر با تعداد راهبران آموزشي و تربيتي مورد نياز باشد ، تمامي متقاضيان در صورت دارا بودن شرايط احراز، پذيرفته خواهند شد.
- اعلام مشخصات كامل راهبران آموزشی و تربیتی پذيرفته شده به همراه تعداد كلاس و مدارس حوزه نظارت به اداره كل آموزش و پرورش استان حداکثر تا نيمه مهر ماه 95
– تهيه و ارسال گزارش جامع مراحل انتخاب راهبر ان آموزشی وتربیتی استان به معاونت آموزش ابتدايي وزارت متبوع، حداكثر تا پايان مهر ماه 95
- برگزاري دوره ي آموزشي تخصصي 40 ساعته پيش از خدمت برای راهبران آموزشي و تربیتی انتخاب شده بر اساس ماده 6 آیین نامه چگونگی تشکیل و اداره کلاس های چند پایه ) تا پايان مهرماه 95
تذكر: گذراندن اين دوره آموزشي براي تمامي راهبران آموزشي و تربیتی انتخاب شده، پيش از آغاز فعاليت آنان الزامي است.
-نحوه برگزاري دوره آموزشي و تامين اعتبار آن متعاقبا از سوي مركز منابع انساني و فناوري اطلاعات ابلاغ خواهد شد.
جدول زمان بندي انجام فعاليت ها به شرح ذيل مي باشد .
رديف | عنوان فعاليت | زمان اجرا | مجري | پيگيري كننده |
1 | ابلاغ شيوه نامه راهبران آموزشي و تربيتي به مدارس تابعه | تا 25 مرداد95 | استان | معاونت آموزش ابتدايي وزارت |
2 | ثبت نام از داوطلبان ظرف مدت 15 روز و بررسي سوابق متقاضيان | تاهفته اول شهريور95 | مناطق | " |
3 | برگزاري آزمون سنجش علمي داوطلبان وانجام مصاحبه واعلام نتايج | تا 20شهريور95 | استان | " |
4 | صدور ابلاغ راهبران آموزشی و تربیتی | تا 25 شهريور 95 | " | " |
5 | اعلام مشخصات كامل راهبران آموزشي و تربيتي پذيرفته شده به همراه تعداد كلاس و مدارس حوزه نظارت به اداره كل آموزش و پرورش استان | تا نيمه مهرماه95 | مناطق | " |
6 | تهيه و ارسال گزارش جامع مراحل انتخاب راهبران آموزشی وتربیتی استان به معاونت آموزش ابتدايي وزارت متبوع | تاپايان مهر 95 | استان | " |
7 | برگزاري دوره ي آموزشي تخصصي 40 ساعته پيش از خدمت راهبران آموزشي و تربيتي | تا پايان مهر95 | " | " |
د) نحوه فعاليت:
- راهبر آموزشي وتربيتي موظف است چهار روز از فعاليت موظف خود را در طول هفته به بازدید از مدارس حوزه ي تحت ماموريت اختصاص داده و دو روز باقيمانده را هم به پيگيري امور اداري و فعاليت در گروههای آموزشی اداره متبوع بپردازد.
تذكر: نظارت بر فعاليت راهبران آموزشي و تربيتي مستقيما بر عهده معاون آموزش ابتدايي يا معاون آموزشي اداره آموزش و پرورش شهرستان/ ناحيه/ منطقه مي باشد.
- در اولین جلسه راهبران آموزشي و تربيتي منطقه ، یک نفر به عنوان نماینده راهبران آموزشي و تربیتی منطقه انتخاب و توسط رئیس منطقه منصوب می شود. اين فرد ضمن اينكه هفته اي سه روز از كلاس ها و مدارس حوزه ماموريت خود بازديد مي نمايد ، همچنين وظیفه هماهنگی برنامه ها ، برگزاری جلسات و ارائه گزارش به معاون آموزش ابتدایی/ آموزشي منطقه/شهرستان/ ناحیه را برعهده دارد. نماینده راهبران آموزشي و تربيتي با مشارکت سایر اعضاء، برنامه سالانه راهبران آموزشي منطقه را تنظیم می نمایند.
- نماینده راهبران آموزشي و تربيتي موظف است ماهانه یکبار نسبت به تشکیل جلسات عمومی با حضور کلیه راهبران آموزشي و تربيتي منطقه اقدام و گزارش آن را به معاون آموزش ابتدايي منطقه ارائه نماید.
- به منظور بهبود کیفیت آموزشی و ارتقاء سطح توانمندی حرفه ای معلمان كلاسهاي چندپايه ، شورای آموزگاران اين مدارس به صورت قطبی تشکیل گرديده و راهبران آموزشي و تربيتي مدیریت و برنامه ریزی آن را بر عهده دارند.
- مدت خدمت راهبران آموزشي و تربيتي منصوب شده 2 سال تحصيلي تعيین مي گردد . چنانچه به عللي از سوي مسئولين منطقه ادامه خدمت آنان ميسر نباشد، لغو ابلاغ يا قبول استعفاي آنان قبل از اتمام مدت تعيين شده، مي بايست در شورای انتخاب راهبران آموزشي و تربيتي مطرح و تصميم مناسب اتخاذ و به مدير منطقه جهت اخذ تصميم نهايي اعلام گردد.
تذكر: استمرار فعالیت راهبران آموزشي و تربیتی بعد از مدت 2 سال منوط به رضایت و موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه می باشد.
- از بین افراد صاحب نظر و داراي سابقه موثر در مديريت كلاس هاي چند پايه ، یک نفر به عنوان مسئول گروههاي آموزشي راهبران آموزشي و تربيتي چند پايه با انتخاب معاون آموزش ابتدایی استان و ابلاغ مدیرکل استان به عنوان عضو شوراي راهبري وگروههای آموزشی ابتدایی استان منصوب مي گردد. این فرد به صورت موظف تمام وقت در هفته ، در گروههاي آموزشي ابتدايي استان به فعاليت مي پردازد.
-مسئول گروههاي آموزشي راهبران آموزشي و تربيتي استان موظف است در جلسات ماهانه شوراي راهبري حضور فعال داشته و گزارشات ماهانه واصله از نماينده راهبران آموزشي و تربيتي مناطق را بررسي ، طبقه بندي و تحليل نموده و نتايج را در شوراي راهبري استان مطرح و پيگيري نمايد .
- مسئول گروههاي آموزشي راهبران استان عهده دار تدوين برنامه هاي آموزش براي معلمان روستايي و عشايري در زمينه مديريت كلاس ، تدريس ، مشاوره و... مي باشد.
-مسئول گروههاي آموزشي راهبران آموزشي و تربيتي استان گزارشات واصله را بررسي و تحليل وبصورت فصلي ( سه ماه يكبار ) طبق چك ليست هاي پيوست ( دفتر راهنماي نظارت و راهبري آموزشي و تربيتي متعاقبا به همراه نرم افزار مربوطه ارسال مي گردد. ) به دفتر آموزش دبستاني ارسال مي نمايد .
- مسئول گروههاي آموزشي راهبران آموزشي و تربيتي استان با هماهنگي شوراي راهبري استان محتواي علمي و بسته هاي آموزشي ويژه راهبران آموزشي و معلمان كلاس هاي چند پايه استان را تهيه خواهد نمود.
ه) نحوه ی بکارگیری:
-به استناد ماده 3 آيين نامه " چگونگي تشكيل و اداره كلاس هاي چند پايه " مصوبه هشتصدونود و پنجمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 29/2/1393 و پيرو بند 4 صفحه 18 بخشنامه شماره 9641 مورخ 25/1/95 در مناطقي كه فاقد مجتمع ها ي آموزشي و پرورشي روستايي و عشايري مي باشند ، نيروي راهبر آموزشي و پرورشي اختصاص مي يابد.
- هر منطقه متناسب با شرايط اقليمي، پراكندگي مدارس، تعداد كلاس در هر مدرسه و تعداد پايه هاي موجود در هر كلاس، طول مسافت و زمان تردد، دشواري تردد در مسير و ميزان خستگي و فرسايش ناشي از آن، نسبت به سازماندهي راهبر آموزشي و تربيتي به اين شرح اقدام مي نمايد:
به ازاء 10 تا 20 كلاس چندپايه در مناطق صعب العبور و پراكنده و به ازاء 20 تا 40 كلاس چندپايه در ساير مناطق، يك نفر راهبر آموزشي و تربيتي ( راهنماي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدارس روستايي و كلاس هاي چند پايه ) اختصاص مي يابد.
تذكر:استان ها بر اساس جدول تخصيص و سهميه بندي پيوست ، نسبت به تعيين تعداد راهبران در مناطق تابعه اقدام نمايند..
و) نحوه ي حمايت مادي ومعنوي از راهبران آموزشي و تربيتي:
- راهبر آموزشي و تربيتي از فوق العاده هاي ذيل بهره مند خواهد شد:
1- فوق العاده مديريت براساس ضوابط ومقررات مربوطه
2-فوق العاده ماموريت و اياب و ذهاب
- فوق العاده ماموريت راهبران آموزشي و تربيتي به ازاي 20روز دهگردشي بدون بيتوته ( بدون توقف شبانه ) ويا 10 روز با بيتوته در هر ماه از ده روز فوق العاده ماموريت كامل روزانه پس از صدور گواهي از سوي مسئولين ذيربط و تائيد رئيس اداره آموزش و پرورش با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه ، قابل پرداخت است .
- فوق العاده ماموريت و اياب و ذهاب جهت راهبر آموزشي با مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد و سابقه خدمت 16 الي 20 سال سابقه در سال 1395 بر مبناي متوسط مبلغ روزانه 830000 ريال و با احتساب10روزماموريت در ماه مبلغ 8300000 ريال مي باشدكه حداقل 50 % آن به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
دريافت نمرات نهايي از فاينال
با سلام خدمت همکاران محترم
آخرين مرحله كار در سامانه فاينال دريافت نتايج نهايي نمرات و اعمال آنها در سیدا مي باشد اعلام نتايج امتحانات نهايي از منطقه اي به منطقه ديگر فرق مي كند و عواملي مثل تعداد شركت كنندگان و ميزان استقبال همكاران از حوزه تصحيح و مهارت عوامل اجرايي حوزه تصحيح بستگي دارد و انتشار اين مطلب به معناي اعلام نتايج در كل كشور نمي باشد بعد از اينكه توسط اداره اعلام شد كه نتايج نهايي امتحانات توسط مدارس قابل دريافت مي باشد اقدام به دريافت خواهیم کرد
يك نكته: احتمال دارد دانش آموزان شما در امتحانات نهایی تخلفی کرده اند و برایشان رای صادر شده است رای های صادر شده در فاینال حوزه تصحیح درج و نسبت به رای صادر شده فاینال رای را برای دانش آموز اعمال می کند اگر رای بر صفر شدن نمره همان درس می باشد که فاینال خودش کلیه نمرات این درس را صفر می کند ولی اگر رای بر صفر شدن کلیه دروس دانش آموز می باشد در مورد دروس نهایی فاینال اتوماتیک صفر می کند و ما به عنوان کاربر مدرسه نمرات دروس داخلی و حتی انضباط را در سیدا صفر خواهیم کرد از آنجاییکه ورود نمرات در سیدا با کاربری دبیر صورت می گیرد به دبیران مربوطه اطلاع خواهیم داد تا نمرات درس مورد نظر را صفر نمایند
يك نكته: از آنجاییکه سیدا در نمره صفر مشکل دارد بجای صفر یکصدم بدهید
يك نكته: اگر موقع دريافت فايل با پيام زير مواجه شديد به منزله اين هست كه كار حوزه تصحيح پايان نيافته است و نمرات نهايي در فاينال بارگذاري نشده و قابل دريافت توسط مدرسه نمي باشد

گام اول ارسال نمرات از فاینال به سیدا
ابتدا به فاینال مدرسه خود رفته و از منوی مدرسه گزینه ارسال اطلاعات به سیدا را اجرا نمایید

در صفحه نمایش داده شده روی ارسال اطلاعات کلیک کنید و منتظر دریافت پیام با موفقیت ارسال شد باشید در صورت مشاهده این پیام مطمئن خواهید شد که نمرات به سیدا ارسال شده است
يك نكته: اگر با ارسال کلی در سیدا در دریافت نمرات با مشکل مواجه شدید در فاینال در منوی دانش آموز یکی یکی دانش آموزان را انتخاب و ارسال را بزیند اگر مجبور به ارسال تکی شدید باید دقت کافی را داشته باشید که دانش آموزی از قلم نیفتد.
گام دوم دریافت نمرات فاینال در سیدا
بعد از آنکه از فاینال نمرات را به سیدا ارسال کردید حالا وارد سیدای مدرسه شده و از منوی مدیریت -تسهیلات گزینه دریافت از فاینال را اجرا کنید با اینکار به صفحه ای هدایت خواهید شد

در صفحه نمایش داده شده گزینه دریافت از فاینال را بزنید با اینکار نمرات نمایش داده می شود بعد از چک کردن حالا گزینه ثبت نمرات در سیدا را اجرا کنید با اینکار نمرات در سیدا اعمال می شود
يك نكته: احتمال دارد هنگام اجرای دریافت از فاینال در صفحه نمایش داده شده کلیه نمرات نمایش داده نشود نسبت به این مورد بی خیال شده و ثبت نمرات در سیدا را بزنید
بعد از ثبت نمرات در سیدا برای یکی از دانش آموزان کارنامه گرفته و از اعمال نمرات مطمئن شوید و در صورت اعمال نشدن نمرات مجددا اقدام به ارسال از فاینال به سیدا و سپس در سیدا اقدام به دریافت نمایید
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
همکاران محترم جهت دانلود فایل پی دی اف مطالب بالا روی تصویر زیر کلیک کنید
راهنماي سفارش گروهی كتابهاي درسي دانش آموزان
ا سلام خدمت همكاران محترم
ثبت سفارش كتاب در سامانه به دو روش انفرادي و گروهي مي باشد :
-در روش انفرادي به دانش آموز اطلاع رساني لازم صورت مي گيرد و دانش آموز خودش به سامانه ثبت كتب درسي به آدرس((https://www.irtextbook.com/)) مراجعه كرده و با وارد كردن كد ملي و سريال شش رقمي شناسنامه خود وارد سامانه شده و اقدام به ثبت و سفارش كتب درسي خود خواهد كرد
يك نكته:در ثبت نام انفرادي سيستم براي ورود كد ملي و سريال شناسنامه فرد را خواهد خواست در اينجا با سريال شناسنامه اي دانش آموز مي تواند وارد سامانه شود كه در سیدای مدرسه در مشخصات شناسنامه اي برايش درج شده است احتمال دارد دانش آموز شناسنامه اش را تعويض كرده باشد و شما در سیدا سريال جديد را ثبت نكرده ايد در اين حال اگر دانش آموز به مدرسه مراجعه كرد كه نمي تواند وارد سامانه شود از سیدا مدرسه سريال درج شده برايش را در اختيارش قرار دهيد
-روش گروهي در جهت همكاري با دانش آموزان مدرسه مي باشد كه روش اين كار به صورت تصويري ارائه مي گردد.
براي سفارش گروهي ابتدا بايد وارد سیدا مدرسه شد و از طريق لينكي كه در سیدا براي ورود به سامانه سفارش كتاب درسي وجود دارد وارد شد

با کلیک بر روی لینک سامانه کتاب احتمال دارد با خطایی روبرو شوید و به این سامانه وارد نشوید در این صورت در بالای مرورگر خطای pop allow خواهد داد که در این صورت با کلیک بر روی عبارت Allo pop-ups for sida.medu.ir به لینک سامانه کتاب هدایت خواهید شد

اطلاع از بروز رسانی اطلاعات از سیدا به سامانه کتاب
معمولا اطلاعات دانش آموزان میان پایه برای ثبت نام کتاب مشکلی ندارد و مشکل در مورد دانش آموزان تغییر مقطع مثل اول ابتدایی -هفتم و دهم ها و دانش آموزان تغییر رشته و جهشی و مردودی ابتدایی و متوسطه اول می باشد برای این که بدانیم اطلاعات از سیدا تا چه بازه زمانی در سامانه کتاب اعمال شده است کافی است در صفحه ورودی سیدا از سمت چپ اطلاعیه های این سامانه را مطالعه کنیم در اینجا آخرین تاریخی که اطلاعات از سیدا گرفته شده است را نشان می دهد

اطلاع از قيمت كتابهاي درسي
براي اطلاع از قيمت كتابهاي درسي كافيه منوي ((فرم اطلاع رساني)) را اجرا كنيم در صفحه آمده ((پايه سفارش و رشته)) مورد نظر را انتخاب و جستجو را مي زنيم با اين كار ليست دانش آموزان اين پايه و رشته نشان داده خواهد شد و در آنجا ((نمايش و چاپ فرم اطلاع رساني)) را اجرا مي كنيم در اينجا قيمت كتابها مشخص شده است

ثبت شماره موبايل دانش آموزان
ابتدا به سراغ ثبت موبايل دانش آموزان مي رويم در همينجا منويي به نام ((ثبت شماره موبايل دانش آموزان )) وجود دارد در اینجا برای اینکه کارمان راحت شود از آیتم های موجود در این منو یکی پایه و رشته و یکی هم برای ((وضعیت موبایل گزینه ثبت نشده)) را انتخاب می کنیم و از آیتم ((ردیف در صفحه)) گزینه حداکثری را انتخاب می کنیم و سپس جستجو را می زنیم با اینکار کلیه دانش آموزانی که در این سامانه می توان برایشان ثبت سفارش کتاب زد ولی شماره موبایل شان ثبت نشده است نمایش داده می شود و برای دانش آموزانی که در اینجا نمایش داده می شود شماره موبایل شان را درج خواهیم کرد

یک نکته:اگر قصد تغییر شماره موبایل دانش آموزی را دارید در همین منو کد ملی دانش آموز را نوشته و جستجو را بزنید در مقابل این فرد شمار ه جديد را نوشته و بروز رساني را خواهيم زد با اين كار شماره جديد ثبت خواهد شد

يك نكته:براي فردي كه شماره موبايل ثبت نشده باشد امكان سفارش كتاب وجود ندارد
ثبت سفارش گروهي
بعد از اينكه ثبت شماره موبايلها تمام شد به سراغ ثبت سفارش گروهي خواهيم رفت منوي ((ثبت سفارش گروهي)) را مي زنيم و در صفحه باز شده رشته و پايه را انتخاب مي كنيم و از آیتم ردیف در صفحه عدد50 را انتخاب کنید تا اسامی کلیه دانش آموزان در یک صفحه تا 50 نفر نمایش داده شود و سپس ((جستجو )) را مي زنيم با اين كار ليست دانش آموزان مشاهده مي گردد كه در مقابلش تيك زده شده است

يك نكته: اگر براي فردي نمي خواهيم از بين دانش آموزان كتاب سفارش دهيم(به عنوان مثال فردي نمي خواهد سال بعد ادامه تحصيل دهد يا اينكه خودش تمايل دارد به صورت انفرادي ثبت نام نمايد) تيك مقابلش را بر مي داريم و براي كساني كه قصد سفارش كتاب داريم تيكش باقي مي ماند و در بالا شماره موبايل مدير را نوشته و (( ثبت سفارش)) را مي زنيم با اين كار به صفحه بعدي هدايت مي شويم كه تعداد كتاب سفارش داده شده و قيمت آنها را مشاهده مي كنيم و در پايين سه گزينه دارد :
-ثبت و ادامه: با اين منو به صفحه پرداخت الكترونيكي بانك ملي هدايت خواهيم شد كه لازم است از اول كارت بانك ملي كه رمز دومش را گرفته ايم و موجودي به اندازه كافي داشته باشد را داشته باشيم تا در اين مرحله پرداخت را انجام دهيم
-مشاهده جزييات سفارش گروهي: كه از اين ليست كتب را مشاهده خواهيم كرد
-بازگشت:اگر احساس كرديم در قسمتي اشتباهي صورت گرفته يا از ثبت سفارش گروهي منصرف شده ايم از اين گزينه استفاده خواهيم كرد

اگر از گزينه((بازگشت)) استفاده كرديم به صفحه اي هدايت خواهيم شد كه در آنجا دو گزينه براي ما دارد
-لغو سفارش : براي لغو كردن كليه كارهايي كه تا حالا انجام داده بوديم
-پرداخت: براي پرداخت هزينه كتابها مي باشد

سفارش كتابهاي انتخابي
در دوره دبيرستان سفارش كتابهاي انتخابي در منوي جداگانه قرار دارد با اجراي اين در صفحه اي كه باز مي شود بايد آيتم هاي(پايه-رشته-مذهب- اسم درس) انتخاب گردد
یک نکته:امکان ثبت سفارش کتاب انتخابی بعد از ثبت سفارش کتابهای اصلی می باشد

يك نكته:همكاران محترم هر منطقه براي هر پايه يكي از سه درس انتخابي را براي هر پايه انتخاب مي كند و هر همكاري در انتخاب درس بايد با منطقه خودش هماهنگ شود چون بعد از ثبت کتاب انتخابی امکان اصلاح و تغییر وجود ندارد
اصلاح ثبت سفارش كتابهاي درسي
اصلاح سفارش براي دانش آموزاني مي باشد كه تغيير رشته داده باشند یا اینکه مردودی مقطع ابتدایی و متوسطه اول باشند يا اينكه بعد از ثبت نام كتاب درسي مدرسه خود را تغيير داده باشند براي تغيير مدرسه سامانه به صورت هوشمند محل دربافت كتاب را مدرسه جديد تغيير مي دهد ولي براي تغيير رشته بايد اصلاح سفارش صورت گيرد
اصلاح سفارش به دو صورت انفرادي و يا از طريق مدرسه مي باشد در روش انفرادي دانش آموز با كد ملي و سريال شناسنامه وارد خواهد شد
در اصلاح توسط مدرسه در سامانه كتاب مدرسه گزينه اصلاح سفارش دانش آموز را اجرا خواهيم كرد

در صفحه اي كه خواهد آمد جستجو را مي زنيم دانش آموزاني كه كتاب آنها نيازمند سفارش باشد مشاهده خواهد شد در جلوي هر فرد مربع سبز رنگي وجود دارد با كليك بر روي آن به صفحه سفارش دانش آموز وارد خواهيم كرد در اينجا روي عبارت ((اصلاح سفارش)) كليك مي كنيم و اطلاعات رشته جديد و قبلي دانش آموز و در مورد دانش آموز انتقالي مدرسه قبلي و جديد مشاهده خواهد شد

در مورد دانش آموزان تغيير رشته دو حالت وجود دارد يا قيمت كتابهاي رشته جديد از قبلي بيشتر خواهد بود كه در اين صورت مابه التفاوت آن از طريق گزينه((ارسال به بانك و شروع عمليات سفارش)) واريز خواهد شد
و يا اينكه قيمت كتب جديد كمتر از كتابهاي قبلي باشد كه در اين صورت با وارد كردن مشخصات والدين يا هر كسي مابه التفاوت به حساب برگردانده خواهد شد در اينجا مي توانيد گزينه تمايلي ندارم را انتخاب و باقيمانده هزينه كتاب در حساب سامانه باقي بماند

تاييد حواله كتابهاي تحويل گرفته شده
در زمانيكه كتابهاي ثبت شده در سامانه آماده تحويل به مدارس باشد طبق بازه زماني براي تحويل به محلي كه اداره تعيين كرده است مراجعه خواهند كرد بر اساس بروزرساني كه سامانه اداره از سامانه كتاب خواهد كرد كتاب تحويل خواهد داد بعد از تحويل كتاب بايد حواله اينها كه توسط اداره صادر شده است در سامانه مدرسه تاييد گردد براي همين منظور به سامانه كتاب درسي مدرسه رفته و گزينه ((حواله ورودي و ليست توزيع)) را اجرا كنيد ليست حواله هايي كه براي مدرسه شما صادر شده است را مشاهده خواهيد كرد و خواهيد ديد كه در اينجا تاييد مدرسه صورت نگرفته است

بر روي علامت چشم كليك كنيد تا به صفحه بعدي كه شامل اسامي دانش آموز و منوي تاييد هست هدايت شويد از گزينه ليست دانش آموزان خواهيد فهميد كه اين كتابها به چه كساني تحويل داده خواهد شد اگر مغايرتي در بسته هاي تحويلي وجود نداشته باشد از پايين تاييد را بزنيد با اين كار حواله اداره توسط مدرسه تاييد مي شود

ثبت حواله مرجوعي به منطقه
حواله مرجوعي در موارد زير اجرا مي شود :
پایه یا رشته فعلی دانش آموز در سیدا با پایه یا رشته سفارش دانش آموز متفاوت است و دانش آموز كتابهاي رشته قبلي را تحويل گرفته است مثلا دانش آموزي در ابتدا براي يك رشته ثبت نام كرده باشد و الان پشيمان شده و در رشته ديگري ثبت نام كرده است و یا برای دانش آموزان مردودی کتاب پایه بالاتر سفارش داده شده است
-برای سفارش دانش آموز از طرف منطقه حواله صادر و به مدرسه ارسال شده است
-حواله صادر شده از منطقه، توسط مدرسه تأیید شده است
حال اگر چنين موردي داشتيم بايد براي اين فرد حواله مرجوعي صادر كنيم براي اينكار روي گزينه((حواله مرجوعي به منطقه)) كليك و در صفحه باز شده ((ثبت حواله مرجوعي جديد)) را انتخاب مي كنيم

دکمه «نمایش دانش آموزان» را کلیک نمایید در صورتی که دانش آموزی با شرایط ثبت حواله مرجوعی موجود باشد، لیست دانش آموزان نمایش داده می شود اگر دانش آموزي نمايش داده نشود يعني فردي با اين شرايط در مدرسه وجود ندارد

دانش آموزان موردنظر را انتخاب نمایید دکمه «ثبت حواله» را کلیک نمایید حواله ثبت شده در لیست حواله های مرجوعی با وضعیت «تأیید مدرسه» قابل مشاهده است در صورت اطمینان از صحت حواله ثبت شده، دکمه ارسال به منطقه را کلیک نمایید اين همانند عكس تلگرام مي باشد وضعیت حواله به «ارسال شده به منطقه» تغییر می نماید كتاب قبلي را به اداره تحويل دهيد در صورتی که منطقه، حواله ارسال شده را تأیید نماید، امکان اصلاح سفارش دانش آموزان موجود در حواله فراهم می گردد. پس از تأیید حواله توسط منطقه، سفارش دانش آموزان فوق را اصلاح نمایید تا امکان ارسال حواله از منطقه برای آنان فراهم گردد.
برخی منوهای مورد نیاز صفحه اصلی
در صفحه اصلی برخی گزینه ها جهت چک کردن برخی موارد وجود دارد که می توانید از اینها برای موارد در نظر گرفته شده استفاده نمایید:
-بررسی دانش آموزان بدون سفارش
-مشاهده تعداد سفارشات گروهی
-آمار سفارشات مدرسه
-بررسی آمار سفارشات کتابهای انتخابی

تعیین تکلیف برخی دانش آموزان
احتمال دارد برخی دانش آموزان اصلا کتاب نخواهند و از کتابهای سال قبل استفاده نمایند و یا اینکه برخی دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند و در سامانه سفارش کتاب مدرسه شما اسم این فرد نمایش داده می شود برای اینکه آمار کتاب درخواستی صفر شود برای چنین افرادی از طریق ورود انفرادی در منوی سفارش کتاب تیک درخواست نکردن کتاب را خواهید زد در اجرای این مورد حتما دقت لازم را داشته باشید که برای دانش آموزان انتقال رفته یا تغییر رشته و جهشی اینکار را اصلا انجام ندهید
یک نکته:این منو معمولا در اواخر مرداد و شهریور فعال می شود
شماره تلفن هاي سامانه كتاب درسي
اگر به هر دليلي در روند كار به مشكلي برخورد كرديد كه منطقه يا استان قادر به پاسخگويي در مورد آن نبود مي توانيد با شماره هاي آن تماس گرفته و از راهنمايي هاي آن بهره مند شويد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
همكاران محترم جهت تهيه فايل پي دي اف مطالب بالا بر روي عكس زير كليك كنيد
